Sunday, April 22, 2012

Cabaran Breastfeeding Ayra

Entry Date: 9 March 2012


Salam.. Alhamdulillah, sampai hari ni Ayra fully breastfeed daripada mommynye ni. Hehe rezeki Ayra, Alhamdulillah. Secara jujurnya dulu memang xyakin boleh BF Ayra, tapi memang tak fikir negative, always positive! Orang kata just follow the flow. Dan sampai sekarang susu tak putus2.. =)

Kalau diingat balik masa 1st time nak BF Ayra memang kelakar. Haha Biasanya after deliver and baby dibersihkan, nurse akan bagi baby kat kita untuk di BF kan. Sama la ngan aku. So, masa nurse bagi tu aku dalam keadaan berbaring, sebab baru lepas kena jahit kan. Fobia nokk nak bangun/gerak2. So, aku pun semangat la nak bagi susu ni, tapi sumpah xreti macam mana. Haha try dah banyak kali tetap gak tak berjaya. Nurse pulak sibuk time tu, xde sorang pun jenguk aku kat labour room time tu. Nasib baik Ayra tak nanges, so kesudahannya Ayra tidur je kat aku. Aku plak kengkonon nak tido tapi xdapat nak tidur. So jaga je la sementara menunggu nurse masuk.

At last ade gak nurse menjenguk aku. Aku pun tanpa segan silu trus cakap kat nurse tu aku ade problem nak susukan Ayra. Then, nurse tu cakap nanti dia panggilkan nurse lagi sorang tuk tolong. Hehe Tak lama lepas tu nurse pun datang and ajarkan camne nak bagi susu. Rupe2nya aku tak reti nak bagi susu secara baring2 ni. Haha kalau duduk okey jek!

So, lepas daripada tu okey dah BF Ayra sampai sekarang. Problem sekarang ni cuma Ayra asyik tidur je, nak kejutkan dia tuk bagi susu punya la susah tau!

Breastpump dah beli dari OneBabyWorld. Aku beli brand Unimom je, Unimom Mezzo Manual Breastpump. Bukan xmau beli yang laen macam Avent and Madela, sumpah nak! Tapi keadaan tak mengizinkan.. Hehe xpe, asal dapat pump cukup. Tapi tak pakai pun lagi, beli untuk kegunaan di masa akan datang since ada perancangan nak bekerja after confinement ni. Ohh lupe, aku beli breastpump package, harga RM220, dapat breastpump of course, cooler bag, storage bottles (10pcs), storage plastics (5pcs), reusable ice pack (3pcs), nursing bra, dan percuma bottle rack and blanket. Rasa2 macam berbaloi juga beli yang package compared beli satu2 ni.

Okey, tu je kot nak share kali ni. Nanti next time share mende laen plak. Kepada ibu2 kat luar tu, sentiasa fikir positif time nak BF baby ni. Sebab kalau kita fikir positif insyaAllah, Allah permudahkan niat baik kita tu. Till then, peace!

No comments: